© 2019 av Johan Hammar

VÄRDEFULLA VATTEN

Värdefulla vatten är en upplevelseutställning om våra svenska sötvatten. Utställningen fascinerar, väcker nyfikenhet och sprider kunskap om en ganska okänd värld men som är livsavgörande för vår existens. Sötvattnet är vårt viktigaste livsmedel, livsmiljö för hela 5 000 olika arter och själva livsnerven i vårt samhälle. Oftast reflekterar vi inte över de ekosystem som är förutsättningen för ett rent, friskt vatten – och hur viktigt det är att vi är rädda om dem. 

UTSTÄLLNINGEN BESTÅR AV:
  • 20 unika foton av svenska vatten­miljöer och ­arter. Bilderna är tagna både under ytan och från luften. Miljöbilderna blandas med närgångna porträtt av fiskar, fåglar och däggdjur. De visar vattenmiljöer från hela Sverige men utställningen anpassas beroende på region för att matcha de miljöer som finns i närheten. 

  • 10 fundament med foto och text på båda ­sidorna. 18 foto är 150x100 cm och 2 är 150x200 cm. 

  • Informationstexter till varje foto som på ett enkelt sätt berättar om ­vattenmiljöer och deras värde för både människor och djur.

  • Regional anpassning av texter. De knyter an till platsen och trakten där utställningen är ­placerad.

  • QR kod till varje text. Om besökarna scannar QR koden med sin mobiltelefon eller surfplatta får de mer information, kan se på film och lyssna på ljud. 

  • 5 korta filmer som visar olika vatten­miljöer och några av de arter som finns där. 

  • 5 ljudinspelningar som beskriver olika vattenmiljöer som till exempel det rinnande vattnets väg eller en morgon vid en fågelsjön. ­

  • ­Lokal information om exempelvis spännande vattenmiljöer att besöka eller information ­kopplat till vattenanvändning. Materialet nås via QR koder.

  • Lärarunderlag, kopplat till utställningen. ­Materialet vänder sig framför allt till skolklasser i årskurs 4-6.

  • Tipsrunda med frågor om vatten, vatten­användande och vattenmiljöer. Svaren kan ­hittas i utställningens texter eller filmer. 

  • Pressbilder och text som kan användas fritt i samband med att utställningen marknadsförs.

  • Marknadsföringsfilm på ca 1 min om utställningen och värdet av våra vatten som kan spridas via sociala medier. Filmen får användas och spridas fritt i samband med utställningen.  

  • Beställarens logoptyp på samtliga textskyltar.

  • Transport och montering.

  • Hjälp vid tillståndsansökning från polis och kommun.

  • Försäkring

Utställningen uthyres månadsvis.